Sylwetka absolwenta
Kierunek: ZOOTECHNIKA
studia pierwszego stopnia
Absolwenci studiów pierwszego stopnia otrzymują dyplom inżyniera w wybranym zakresie kształcenia: hodowla i użytkowanie zwierząt, chów i hodowla zwierząt amatorskich, profilaktyka zootechniczna i rehabilitacja koni.
Po ukończeniu studiów absolwent posiada wiedzę ogólną z zakresu nauk podstawowych, umożliwiającą interpretowanie zjawisk i procesów zachodzących w środowisku przyrodniczym. Zna i potrafi wykorzystać podstawowe metody, narzędzia, techniki i technologie, pozwalające kształtować środowisko przyrodnicze, ze szczególnym uwzględnieniem potencjału biologicznego zwierząt, w celu poprawy jakości życia człowieka. Wykazuje umiejętności wyszukiwania, analizy, zrozumienia i wykorzystywania różnych form informacji w procesie doskonalenia zawodowych umiejętności inżynierskich w zakresie hodowli, chowu i użytkowania zwierząt. Posługuje się językiem obcym na poziomie B2, umożliwiającym korzystanie z literatury fachowej oraz nawiązywanie bezpośrednich kontaktów zawodowych. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję zdrowej żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego. Jest zorientowany na ciągłe podnoszenie kwalifikacji zawodowych, umożliwiających aktywne uczestniczenie w życiu gospodarczym i społecznym.
Absolwent jest przygotowany do pracy w: administracji rządowej i samorządowej związanej z rolnictwem, doradztwie rolniczym, nadzorze hodowlanym i służbach inseminacyjnych, przedsiębiorstwach zajmujących się obrotem zwierząt oraz surowcami i produktami pochodzenia zwierzęcego, a także do prowadzenia gospodarstw rolniczych. Po ukończeniu specjalności nauczycielskiej (zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela) jest przygotowany do pracy w szkolnictwie.
Kierunek: ZOOTECHNIKA
studia drugiego stopnia
Studia drugiego stopnia obejmują kształcenie specjalistyczne w zakresach: hodowla i użytkowanie zwierząt, produkcja mieszanek paszowych i doradztwo żywieniowe, biotechnologia w hodowli zwierząt, kształtowanie jakości produktów zwierzęcych.
Po ukończeniu studiów absolwent posiada zaawansowaną - w stosunku do studiów pierwszego stopnia - wiedzę umożliwiającą świadome, racjonalne i efektywne wykorzystywanie metod, narzędzi, technik i technologii w kształtowaniu potencjału biologicznego zwierząt oraz jakości surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego. Wykazuje umiejętności wyszukiwania, krytycznej analizy, twórczego przetwarzania i wykorzystywania różnych form informacji w procesie doskonalenia zawodowych umiejętności w zakresie szeroko rozumianej hodowli, chowu i użytkowania zwierząt, a także produkcji pasz oraz surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego. Posługuje się językiem obcym na poziomie B2+ umożliwiającym korzystanie z literatury fachowej oraz nawiązywanie bezpośrednich kontaktów zawodowych. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję zdrowej żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego. Jest zorientowany na ciągłe podnoszenie kwalifikacji, umożliwiających aktywne uczestniczenie w życiu gospodarczym i społecznym.
Absolwent jest przygotowany do pracy: w administracji państwowej i samorządowej, w gospodarstwach rolnych i hodowlanych, w nadzorze hodowlanym i służbach inseminacyjnych, ośrodkach doradztwa rolniczego, bankach i firmach ubezpieczeniowych, przemyśle rolno-spożywczym, przemyśle paszowym, w przedsiębiorstwach zajmujących się obrotem zwierząt i produktami pochodzenia zwierzęcego a ponadto w placówkach naukowo-badawczych, laboratoriach specjalistycznych, redakcjach wydawnictw rolniczych oraz w szkolnictwie (po ukończeniu specjalności nauczycielskiej - zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela). Na podstawie zdobytej wiedzy teoretycznej, praktyki i zajęć terenowych są przygotowani do organizowania procesu produkcji i kierowania zespołami ludzkimi.
studia pierwszego stopnia
Absolwent zna historyczne, kulturowe i społeczne uwarunkowania obecności oraz roli zwierząt w życiu człowieka. Zna regulacje prawne i organizacyjne oraz zasady etyki w zakresie utrzymywania i użytkowania zwierząt, a także podstawowe zasady i reguły obowiązujące w relacjach międzyludzkich. Zna mechanizmy podstawowych procesów zachodzących w organizmie człowieka i zwierzęcia, istotnych z punktu widzenia aktywności zawodowej, związanej ze studiowanym kierunkiem studiów. Ma wiedzę na temat rozwoju człowieka w ujęciu biomedycznym, psychologicznym i społecznym oraz o rodzajach i przyczynach jego zaburzeń, a także ich wpływie na funkcjonowanie człowieka i jego reakcje w kontaktach ze zwierzętami. Posiada wiedzę o typowych metodach edukacji, wychowania i terapii ludzi oraz ich wspomagania zajęciami z udziałem zwierząt. Potrafi zaplanować i zrealizować działania/zajęcia z udziałem wybranych gatunków zwierząt i/lub na ich temat, dostosowane do potrzeb osób w nich uczestniczących. Potrafi prawidłowo identyfikować zachowania i potrzeby zwierząt oraz ograniczenia i zagrożenia związane z ich użytkowaniem. Potrafi podejmować działania związane z pozyskiwaniem (hodowla, chów) oraz przygotowaniem (dobór, szkolenie) zwierząt do określonych zadań. Posługuje się językiem obcym na poziomie B2, umożliwiającym korzystanie z literatury fachowej oraz nawiązywanie kontaktów zawodowych.
Interdyscyplinarne kształcenie, w połączeniu z posiadanym przygotowaniem pedagogicznym, umożliwia absolwentowi wszechstronne wykorzystanie zdobytych kompetencji zawodowych w pracy w placówkach/ośrodkach rekreacyjnych, edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych, uwzględniających w swojej działalności zajęcia prowadzone przez specjalistów z udziałem zwierząt i/lub na ich temat, a także w podejmowanej w tym zakresie indywidualnej działalności gospodarczej. Aktywność zawodowa absolwenta może być również związana z agroturystyką; działalnością szkoleniową i doradczą w zakresie hodowli, utrzymania, żywienia i szkolenia zwierząt; firmach usługowo-produkcyjnych, zajmujących się produkcją oraz dystrybucją karmy, paszy, dodatków paszowych i akcesoriów dla zwierząt amatorskich i użytkowych; instytucjach i organizacjach działających w obszarze ochrony zwierząt; związkach hodowców, ogrodach zoologicznych, schroniskach i hotelach dla zwierząt. Może też podjąć pracę w organach administracji rządowej i samorządowej, organizacjach społecznych oraz w jednostkach naukowo-badawczych. Absolwent, w zależności od zrealizowanego modułu jest przygotowany do ubiegania się o nadanie uprawnień instruktora hipoterapii lub kynoterapeuty (dogoterapeuty),
a także do podjęcia nauki na studiach drugiego stopnia.
studia drugiego stopnia
Absolwent jest przygotowany do pracy w: placówkach/ośrodkach rekreacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych uwzględniających w swojej działalności zajęcia prowadzone z udziałem zwierząt i/lub na ich temat; podmiotach gospodarczych utworzonych z własnej inicjatywy prowadzących działalność z wykorzystaniem kwalifikacji zdobytych w ramach kierunku; gospodarstwach agroturystycznych i agroturystyczno-edukacyjnych; instytucjach związanych z działalnością szkoleniową i doradczą w zakresie hodowli, utrzymania, żywienia i szkolenia zwierząt; firmach usługowo-produkcyjnych zajmujących się produkcją oraz dystrybucją karmy, paszy, dodatków paszowych i akcesoriów dla zwierząt wykorzystywanych w celach rekreacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych; instytucjach i organizacjach działających w obszarze ochrony zwierząt; związkach hodowców zwierząt; ogrodach zoologicznych; schroniskach i hotelach dla zwierząt; organach administracji rządowej i samorządowej; organizacjach społecznych; jednostkach naukowo-badawczych. Na podstawie zdobytej wiedzy teoretycznej, praktyki i zajęć terenowych absolwenci są przygotowani do organizowania zajęć rekreacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych z udziałem zwierząt i kierowania zespołami ludzkimi. Absolwent może kontynuować kształcenie na studiach III stopnia oraz korzystać z innych form kształcenia (studia podyplomowe, kursy, szkolenia).
Kierunek: ICHTIOLOGIA I AKWAKULTURA
studia pierwszego stopnia
Absolwent uzyskując tytuł zawodowy inżyniera posiada wiedzę ogólną z zakresu nauk podstawowych, umożliwiającą interpretowanie zjawisk i procesów zachodzących w środowisku przyrodniczym. Zna i potrafi wykorzystać podstawowe metody, narzędzia, techniki oraz technologie pozwalające kształtować środowisko przyrodnicze, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów i potencjału biologicznego organizmów wodnych w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna zróżnicowane modele produkcji ryb i gospodarowania rybackiego na wodach otwartych, zasady i techniki zarybień, połowów oraz transportu ryb, a także podstawy ich przetwórstwa. Posiada umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystywania różnych form informacji w procesie doskonalenia zawodowych umiejętności inżynierskich w zakresie zarządzania i ochrony żywych zasobów wód oraz hodowli, chowu i użytkowania organizmów wodnych. Posiada podstawowe umiejętności oceny jakości środowiska wodnego, potrafi przeprowadzić inwentaryzację ichtiofaunistyczną na potrzeby monitoringu środowiskowego lub oceny oddziaływania przedsięwzięć. Potrafi opracować operat rybacki i operat wodnoprawny. Posługuje się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, umożliwiającym korzystanie z literatury fachowej oraz nawiązywanie bezpośrednich kontaktów zawodowych. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego, produkcję zdrowej żywności, dobrostan zwierząt oraz jest zorientowany na ciągłe podnoszenie kwalifikacji zawodowych, umożliwiających aktywne uczestniczenie w życiu gospodarczym i społecznym. Jest przygotowany do pracy w administracji rządowej i samorządowej związanej z gospodarką rybacko-wędkarską i ochroną środowiska, organizacjach i służbach zajmujących się gospodarką wodną oraz ochroną bioróżnorodności, podmiotach związanych z obrotem organizmami wodnymi oraz surowcami i produktami pochodzenia rybnego. Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy jako ichtiolog w gospodarstwach rybackich, specjalistycznych farmach, ośrodkach zarybieniowych i wylęgarniach ryb oraz wędkarskich łowiskach specjalnych. Może podjąć pracę jako ichtiolog zarządzający gospodarką rybacko-wędkarską na wodach otwartych, w parkach narodowych i rezerwatach przyrody oraz jako specjalista w zakresie sporządzania raportów oddziaływania na środowisko dotyczących zasobów ichtiofaunistycznych. Unikatowy charakter kształcenia na studiach I stopnia umożliwia absolwentom nabycie spójnej wiedzy w jednej z dwu wybranych przez siebie ścieżek dydaktycznych; hodowlanej - dotyczącej zasad chowu, hodowli i użytkowania organizmów wodnych, produkcji zdrowej żywności jak i wszystkich aspektów funkcjonowania przedsiębiorstw akwakultury; lub ichtiologicznej - obejmującej prawne, ekonomiczne i ekologiczne aspekty gospodarowania żywymi zasobami wód śródlądowych, w powiązaniu z podstawami ich ochrony i odnowy. Absolwenci, którzy uzyskali tytuł zawodowy inżyniera są przygotowani do kontynuowania kształcenia na studiach II stopnia na kierunkach przyporządkowanych do dziedziny nauk rolniczych, ze szczególnym wskazaniem na dyscyplinę zootechnika i rybactwo. Mają możliwość kontynuacji kształcenia na studiach podyplomowych oraz specjalistycznych krajowych i zagranicznych kursach i szkoleniach branżowych dla specjalistów z zakresu akwakultury i ichtiobiologii.
Kierunek: BIGOSPODARKA RYBACKA
studia drugiego stopnia
UWAGA: Kierunek będzie dostępny w rekrutacji międzysemestralnej w 2025 r.
Absolwent kierunku charakteryzował się będzie posiadaniem zaawansowanej wiedzy z zakresu technik, technologii i urządzeń stosowanych w chowie i hodowli ryb oraz bezkręgowców słodkowodnych i morskich, znajomością zasad zrównoważonego gospodarowania naturalnymi populacjami organizmów wodnych, stosowania czynnych i biernych metod ich ochrony oraz umiejętnością wybrania odpowiedniego modelu zagospodarowania danego akwenu; znajomością zagadnień z zakresu ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem rybackim; umiejętnościami stosowania krajowych i unijnych instrumentów prawa (wodnego, rybackiego i ochrony środowiska), polityki rolnej i strukturalnej; wszechstronnym przygotowaniem do planowania, projektowania i kontroli procesów technologicznych, nadzoru oraz eksploatacji maszyn i urządzeń, wykorzystywanych w gospodarce rybackiej, a także do pozyskiwania funduszy krajowych i UE na rozwój przedsiębiorstw rybackich; umiejętnościami analizy trendów i wyzwań stojących przed gospodarką rybacką związanych z pozyskiwaniem i przetwarzaniem surowców, zagospodarowywaniem odpadów, bezpieczeństwem żywnościowym oraz ochroną bioróżnorodności;, umiejętnością rozwiązywania problemów gospodarki rybackiej, innowacyjnością i zdolnościami szybkiego przystosowywania się do zmieniającego się otoczenia społeczno-gospodarczego; znajomością funkcji i zakresu obowiązków Ichtiologa w przedsiębiorstwach i organizacjach rybackich o zróżnicowanym profilu produkcyjnym oraz podstaw metodologii badań naukowych (projektowania eksperymentów badawczych z wykorzystaniem nowoczesnych metod, technik, technologii oraz narzędzi statystycznych i technik informatycznych), znajomością języka obcego nowożytnego na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy, umożliwiającym korzystanie z literatury fachowej oraz nawiązywanie bezpośrednich kontaktów zawodowych.