Regulamin zajęć

Ramowy
REGULAMIN ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH PROWADZONYCH W KATEDRZE GENETYKI ZWIERZĄT


Akademicka praworządność i uczciwość:
Na wszystkich formach zajęć dydaktycznych, w szczególności podczas zaliczeń zarówno pisemnych, jak i ustnych, Studentów obowiązuje przestrzeganie zasad samodzielności i uczciwości oraz postaw moralnych i etycznych licujących z sylwetką późniejszego absolwenta UWM. Stwierdzenie złamania zasad akademickiej praworządności i uczciwości w zależności od rodzaju naruszenia skutkuje otrzymaniem przez Studenta oceny niedostatecznej ze sprawdzianu, kolokwium, seminarium, egzaminu i ewentualnym skierowaniem sprawy do komisji dyscyplinarnej.


1. Informacje ogólne:

a. Miejsce, czas oraz tematykę poszczególnych form zajęć i zaliczeń określają następujące dokumenty: plan studiów, sylabus przedmiotu (dostępne w systemie USOS) oraz dokumentacja dydaktyczna wywieszona w gablocie katedry.

b. Każdy Nauczyciel ma wyznaczone godziny konsultacyjne, podczas których Studenci mogą uzyskać dodatkową pomoc w opanowaniu tematyki zajęć oraz uzgadniać inne sprawy organizacyjne.

c. Wykłady i ćwiczenia w postaci prezentacji, plików pdf i innych plików są chronione prawem autorskim; ich powielanie i udostępnianie osobom lub podmiotom bez uzyskania zgody Nauczyciela jest surowo zabronione i karane.

d. Student zobowiązany jest do przestrzegania ogólnych zasad czystości w miejscu odbywania się wykładu/ćwiczeń oraz przepisów BHP, które obowiązują w tym miejscu.

 

2. Zasady uczestnictwa Studenta na poszczególnych formach zajęć
Wykłady
a. Swobodne korzystanie z multimediów, oodbieranie i wykonywanie połączeń telefonicznych czy tekstowych jest zabronione.
b. Szczegółowe zasady dotyczące preferowanego i zabronionego zachowania Studentów podczas przebiegu wykładu ustala Wykładowca, a dotyczyć mogą one m. in. używania sprzętu elektronicznego (laptopy, tablety), form utrwalania treści prezentacji, form aktywnego uczestnictwa w zajęciach itp.
c. Rażące naruszenie norm dobrego wychowania i norm społecznych, a szczególności zakłócanie prawidłowego przebiegu wykładu skutkuje usunięciem Studenta z zajęć.

Ćwiczenia:
a. Ćwiczenia mogą mieć charakter laboratoryjny lub audytoryjny.
b. W przypadku ćwiczeń laboratoryjnych Studenta obowiązuje noszenie czystego fartucha ochronnego.
c. Na ćwiczeniach Student powinien mieć materiały dydaktyczne w postaci notatek oraz zeszytu ćwiczeń.
d. Podczas ćwiczeń Student zobowiązany jest do wykazania odpowiedniej dbałości o wyposażenie sali dydaktycznej, a przed jej opuszczeniem jest zobowiązany do uporządkowania swojego stanowiska.
e. Zabrania się Studentom spożywania produktów spożywczych, napojów czy żucia gumy.
f. Rażące naruszenie norm dobrego wychowania i norm społecznych oraz korzystanie z multimediów bez uzgodnienia z Nauczycielem skutkuje usunięciem Studenta z zajęć.
g. Usunięcie Studenta z zajęć oznacza obowiązek odpracowania zajęć.
h. Spóźnienie Studenta na ćwiczenia do 15 minut jest odnotowywane przez Nauczyciela. Spóźnienie powyżej 15 minut skutkuje nie dopuszczeniem Studenta do uczestnictwa w ćwiczeniach i konieczność jego odpracowania. Trzy spóźnienia Studenta do 15 minut powoduje nie dopuszczenie Studenta do uczestnictwa w ćwiczeniu, na które spóźnił się po raz trzeci.
i. Spóźnienie może być usprawiedliwione, jeśli Student udowodni, że zaszło ono z przyczyn przez niego niezawinionych.

2.1. Obecność na zajęciach, sposób usprawiedliwiania i odrabiania nieobecności:

a. Każda nieobecność na zajęciach wymaga pisemnego usprawiedliwienia (zwolnienie lekarskie lub zwolnienie od opiekuna roku), przy czym w semestrze dopuszcza się usprawiedliwioną nieobecność na nie więcej niż dwóch ćwiczeniach.
b. Usprawiedliwienie musi być okazane Nauczycielowi na pierwszych zajęciach po upływie terminu usprawiedliwienia.
c. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności Student jest zobowiązany do odpracowania opuszczonych ćwiczeń w terminie i formie wskazanej przez Nauczyciela.
d. Nieusprawiedliwiona nieobecność na ćwiczeniach lub nieodpracowana usprawiedliwiona nieobecność uniemożliwia uzyskanie zaliczenia przedmiotu.

2.2. Zasady zaliczenia poszczególnych form zajęć
a. Na pierwszym wykładzie i na pierwszych ćwiczeniach Student zostaje poinformowany o zasadach zaliczenia treści wykładowych i ćwiczeniowych.
b. W przypadku przedmiotów kończących się zaliczeniem materiał realizowany w formie wykładów wchodzi w zakres tematyczny zaliczenia.
c. W przypadku przedmiotów kończących się egzaminem zarówno materiał realizowany w formie wykładów jak i ćwiczeń wchodzi w zakres egzaminu.
d. Weryfikacja przygotowania Studenta do zajęć odbywa się na początku danej jednostki ćwiczeniowej i obejmuje materiał szczegółowo wskazany w tematyce zajęć odbywających się zgodnie z harmonogramem; weryfikacja przeprowadzana jest w formie pisemnej lub ustnej;
e. Student uchylający się od odpowiedzi na pytanie Nauczyciela otrzymuje negatywną ocenę i musi odpracować ćwiczenie.
f. Warunkiem koniecznym do uzyskania semestralnego zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnego wyniku z kolokwium/kolokwiów.
g. Ostateczna ocena z ćwiczeń jest wyliczana jako średnia ważona obliczana w następujący sposób:
ocena z kolokwium/kolokwiów – 65%;
średnia ocen za ćwiczeń laboratoryjnych i z innych sprawdzianów oraz prowadzenie zeszytu ćwiczeń – 35%.
h. W przypadku ćwiczeń audytoryjnych ocena z przedmiotu jest średnią z ocen poszczególnych kolokwiów.
i. Nauczyciel może podwyższyć pozytywną końcową ocenę z przedmiotu o wartość 0,5 oceny w przypadku wyróżniającej się aktywności i postawy Studenta.
j. Nauczyciel może obniżyć końcową ocenę z przedmiotu o wartość 0,5 oceny w przypadku kiedy student zaliczy kolokwium/kolokwia w 2. Lub 3. terminie jednak nie niżej niż ocena 3.0.

k. Uzyskane przez Studenta oceny Nauczyciel przyporządkowuje do odpowiednich efektów uczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych tak jak zostało to określone w sylabusie przedmiotu.

2.3. Kolokwium:
a. Wyodrębniony cykl tematyczny ćwiczeń zakończony jest kolokwium przeprowadzanym w formie pisemnej. Pytania oceniane są w skali od 0 do 2 pkt:
a. odpowiedź nieprawidłowa – 0 pkt,
b. odpowiedź częściowo prawidłowa – 1 pkt,
c. odpowiedź prawidłowa – 2 pkt.

b. Nauczyciel może nieco zmodyfikować skalę ocen, o czym Studenci muszą być powiadomieni co najmniej 7 dni przed kolokwium.
c. Warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie minimum 60 % punktów; próg ten może być podwyższony w uzasadnionych przypadkach, np. rozwiązywania testu z I terminu w terminie II lub trzecim.
d. Do pierwszego terminu kolokwium dopuszczeni są Studenci, którzy byli obecni na wszystkich ćwiczeniach lub odpracowali usprawiedliwione nieobecności.
e. Do drugiego terminu kolokwium dopuszczeni są Studenci, którzy:
a. otrzymali ocenę niedostateczną w pierwszym terminie kolokwium;
b. nie byli dopuszczeni do pierwszego terminu kolokwium, po odpracowaniu zaległych ćwiczeń.
f. Do trzeciego terminu kolokwium dopuszczeni są Studenci, którzy:
a. otrzymali ocenę niedostateczną w drugim terminie kolokwium,
b. odpracowali wszystkie opuszczone ćwiczenia i usprawiedliwili nieobecność na pierwszym lub drugim terminie.
g. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na kolokwium (usprawiedliwienie należy dostarczyć niezwłocznie, e-mailem nie później niż 7. dnia od zaistnienia nieobecności), Koordynator przedmiotu/Kierownik Katedry może wyrazić zgodę na przywrócenie opuszczonego terminu kolokwium.
h. W przypadku nieobecności Studenta na wyznaczonym terminie kolokwium, przy jednoczesnym braku stosownego usprawiedliwienia przesłanego w w/w terminie, Student otrzymuje ocenę niedostateczną.
i. Jeśli Student podważa ocenę uzyskaną z kolokwium, po dwóch terminach może ubiegać sie o kolokwium komisyjne, w którym nie uczestniczy Nauczyciel prowadzący zajęcia, na które uczęszcza Student. Skład komisji ustala Koordynator przedmiotu lub Kierownik Katedry lub Prodziekan do spraw Studenckich.
j. Jeśli Student zostanie przyłapany pierwszy raz na ściaganiu, grozi mu obniżenie oceny o jeden stopnień, a kiedy będzie ściągał powtórnie – otrzymuje ocenę niedostateczną.
k. Podczas kolokwium zabrania się posiadania i/lub korzystania z zabronionych pomocy naukowych oraz środków łączności radiotelefonicznej oraz wszelkiego rodzaju urządzeń elektronicznych wyposażonych w aparat fotograficzny i/lub kamerę;
l. Utrwalanie treści kolokwium w całości lub jego części poprzez przepisywanie i/lub fotografowanie podczas trwania kolokwium skutkuje nie zaliczeniem kolokwium.
m. Zabrania się używania długopisów zmywalnych/ścieralnych na wszystkich zaliczeniach odbywających się w formie pisemnej.
n. Powielanie i udostępnianie testu innym osobom niż uczestnikom kursu jest zabronione.
3. Określenie zasad wglądu w prace Studenta

Student, w obecności Nauczyciela akademickiego lub innej osoby wskazanej przez Nauczyciela lub Koordynatora przedmiotu, ma możliwość wglądu do wszystkich swoich pisemnych form zaliczeń wypełnianych przez niego własnoręcznie (kolokwium, sprawdzian) i stanowiących podstawę do wystawienia ocen, w ciągu 2 tygodni od podania wyników do wiadomości.

4. Zajęcia prowadzone w trybie online lub w trybie hybrydowym odbywają się zgodnie z odpowiednimi zarządzeniami Rektora lub Decyzjami Dziekana; jeśli umożliwiają to warunki techniczne, zasady niniejszego Regulaminu obowiązują w takim samym stopniu jak zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym.
4.1 W przypadku przeprowadzania sprawdzianów/kolokwiów online, Studentom zaleca się włączenie mikrofonu i/lub kamery na życzenie Nauczyciela podczas trwania całego testu lub w każdej dowolnej chwili trwania testu.
4.2. Problemy techniczne związane z dostępem do Internetu, działaniem sprzętu komputerowego lub oprogramowania nie są podstawą do usprawiedliwienia nie przesłania testu na czas; jedynie w wyjątkowych przypadkach związanych z działaniem siły wyższej takie usprawiedliwienie może być przez Nauczyciela uwzględnione.

5. Kwestie nieuregulowane w przedstawionym regulaminie zajęć dydaktycznych prowadzonych w Katedrze Genetyki Zwierząt pozostają w gestii Koordynatora przedmiotu i/lub Kierownika Katedry.

6. Niniejszy regulamin jest zgodny z Regulaminem Studiów UWM.

7. Student na pierwszych zajęciach z przedmiotu zapoznaje się z Regulaminem i przepisami BHP i poświadcza to własnoręcznym podpisem.